Az igazi fejlesztés

Jutalmazás vagy fegyelmezés?

Hol a határ? Egészséges vagy inkább káros? Dicséret és büntetés, ezek ma már nem divatos szavak, de vajon milyen hatásai vannak a modern, “kreatív”, “hadd fejlődjön magától a gyerek” nevelési módszereknek?

Ha visszanézünk úgy 100 évet a gyermeknevelés történetében (a teljesség igénye nélkül), azt látjuk, hogy a 20. század elején igen kemény erkölcsi rend uralkodott, gyerekek tömegei már 8-9 éves kortól dolgozni jártak, mondhatni nem is volt gyerekkoruk, 13 évesen már felnőttnek számítottak.Bővebben…

Eredményes tanulás

Tanulok, de hogyan?

Az életben nagyon sok mindent meg kell tanulnunk. Talán azt is írhatnám, az egész élet egy nagy tanulás. És mindnyájan különböző módon tanulunk. Mivel nem vagyunk egyformák és az élethelyzetünk is más, ezért a tanulás módja is különböző. Ki ebből, ki abból tanul. Próbáltál már beszélgetni valakivel egy közösen megélt eseményről? Ha igen, talán feltűnt, hogy mindenki másként élte meg, és ami az egyiknek elkerülte a figyelmét, a másiknak nagyon fontos volt, vagy éppen fordítva.

Az iskolában, egyetemen sok éven át azt tanuljuk, hogy tanulni a könyvekből, előadásokból kell, és persze némi gyakorlat nem árt, de lényeg, hogy jó sok időt töltsünk olvasással, elméleti tanulással. Sajnos sokakban ez rögzül. Az élet dolgaiban viszont nem így van. Bővebben…

Bénító érzelmi függőség

Az önképünk alakulásához hozzátartozik, hogy más emberek tükröt tartsanak elénk. Kinek-kinek más szinten fontos az, hogy mit gondolnak, mit mondanak mások. Megpróbálhatunk úgy tenni, mintha nem is volna fontos, de egyáltalán nem biztos, hogy ez egészséges hozzáállás. Hiszen mindannyiunknak szükségünk van a befogadottság tapasztalatára, mindannyiunknak fontos, hogy tartozzunk valahova, hogy szeressenek, elfogadjanak, értékeljenek.Bővebben…

Mi mindenre van szüksége a gyereknek?

Sok minden fontos, de nem minden szükséges

Vannak, akik arra hivatkozva, hogy a gyereknek mindent meg kell adni, nem vállalnak egynél több gyermeket. Vagy esetleg kettőt, hogy mindent biztosítani tudjanak, amire szükségük van. De valóban mindent meg kell adni a gyermeknek?Bővebben…

Változtathatsz azon, amit érzel

Az érzelem nem valóság

Ugye milyen furcsán hangzik ez a kijelentés? Pedig igaz. Gyakran hallom, hogy “nem azt érzem, amit gondolok”, vagy “sokszor nem értem, amit érzek”. Az érzés a testünk kémiai reakciója egy változó körülményre. Egyszer például egy tónál jártunk és volt egy magas szikla, ahonnan leugráltak az emberek, láthatóan veszélytelen volt és mindenki nagyon élvezte. Nagyon vonzó volt, úgyhogy eldöntöttem, kipróbálom. Amikor felértem és odaálltam, hirtelen nagy félelem vett erőt rajtam, szinte megbénított. A szívem a torkomban dobogott, a gyomrom összeszorult, szédültem és legszívesebben elmenekültem volna.Bővebben…

Az érzések uralma

Érzések és értelem

Gondolkodtál már azon, hogy milyen alapon hozol döntéseket a hétköznapok szintjén? Az ember azt gondolná, hogy a józan eszünk, a belátásunk az, ami meghatározza döntéseinket. Sajnos ez a legtöbb esetben nem így van. Ill. ha el is döntünk valamit józan ésszel, ünnepélyesen, egyáltalán nem biztos, hogy a hétköznapokban is kitartunk, másképp fogalmazva elméletben döntünk, de gyakorlatban  sokszor nem vagyunk képesek kivitelezni.Bővebben…

Amiről beszélni is nehéz

Te  mit tennél, ha kiderülne, hogy gyermekedet szexuálisan bántalmazták? Mi lenne az első reakciód? Mit tennél a bántalmazóval? Na és a gyermekkel?

A szexuális bántalmazás egy nagyon érzékeny téma. Nehéz beszélni róla. Pedig sajnos gyakoribb, mint azt gondolnánk. Mit tegyünk, ha gyermekünk azzal fordul hozzánk, hogy valaki szexuálisan bántalmazta?Bővebben…

A szeretet gyógyít

Ma már senkinek nem újdonság, ha azt írom, hogy amint a test hat a lélekre, úgy a lélek is a testre. De azt is egyre többen tudják már, hogy az agyunkban, idegrendszerünkben végbemenő biológiai, kémiai, fiziológiai folyamatok visszahatnak az érzelmeinkre is, ahogy az érzelmeink is hatnak, a testi állapotunkra. Ma már számos kutatás bizonyítja, hogy a pozitív érzelmek gyógyítanak, hogy azok az emberek, akik szeretetkapcsolatokban élik életüket, akik tudnak szeretetet elfogadni és adni, egészségesebbek, ellenállóbbak a betegségekkel szemben. Bővebben…

Van élet a halál után

Beszélgetve emberekkel mindenhol azt hallom, hogy visszajött a tél, ősz van, hol van már a tavasz, milyen bolond ez az időjárás. Emlékeztetnék mindenkit rá: április van. Igazi áprilisi időjárásnak lehetünk tanúi. És mégis, felébred az ember reggel, issza a kávéját, néz ki az ablakon és azt gondolja magában, hogy ma nem megyek dolgozni. Húz az ágy… aludjuk át ezt az időt… És ennek ellenére felöltözik, morgolódva bár, de elindul, mert tudja, hogy ez az idő elmúlik, újra fog sütni a nap, csak néhány napig kell ezt kibírni…

Az életben sokszor vagyunk így: felébredünk és arra gondolunk, nincs erőm semmihez, nincs kedvem semmihez, inkább aludjuk át ezt a napot, legyen már holnap. És vannak olyan időszakok is, amikor azt érezzük, hogy sosem lesz már vége ennek az időszaknak, hogy nincs hatalmunk a minket körülvevő események fölött, hogy nem bírjuk tovább. Mi az, ami átsegít ezeken a napokon, időszakokon?Bővebben…

Mi boldogít?

Fiatal korban mindenkinek megvan az elképzelése arról, mi fogja boldoggá tenni az életét. Több felmérés szerint a mai 20-40 év közöttiek túlnyomó része a munkában elért sikerektől várja a boldogságot, vagy legalábbis a munka teljesíti ki az életét, főként abban keresi a boldogulását. Az is látható a kutatásokból, hogy ez a generáció igen kreatív, más szükségletei vannak, mint a korábbi generációknak, könnyebben alkalmazkodik, de egyben frusztráltabb is, és egyre többen beszélnek a “quarter-life crisis“-ról, vagyis kora-felnőttkori válságról.  Ezzel szemben a Harvard Study of Adult Development kutatása kimutatta, hogy a boldog, kiteljesedett élet titka egészen máshol van, mint ahol ma a 20-as és 30-as éveiben járók keresik…Bővebben…